Įsigaliojo„Omnibus“ direktyva arba naujasis vartotojų BDAR: ką reikia žinoti?

Europos Sąjungoje vis plečiant vartotojų teisių apsaugos spektrą 2019 metų lapkričio 27 dieną priimta Direktyva 2019/2161, neformaliai dar vadinama „Omnibus“ direktyva arba naujuoju vartotojų BDAR. Šios direktyvos nuostatos papildė keletą ankstesnių direktyvų, susijusių su vartotojų apsauga. 2022 m. gegužės 28 d. įsigaliojo direktyvos taisyklių vykdymą ir modernizavimą įgyvendinantys Lietuvos Respublikos teisės aktai: LR Civilinio kodekso pakeitimo įstatymas, LR Vartotojų teisių apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymas, LR Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo pakeitimo įstatymas.

Europos Sąjungoje vis plečiant vartotojų teisių apsaugos spektrą 2019 metų lapkričio 27 dieną priimta Direktyva 2019/2161, neformaliai dar vadinama „Omnibus“ direktyva arba naujuoju vartotojų BDAR. Šios direktyvos nuostatos papildė keletą ankstesnių direktyvų, susijusių su vartotojų apsauga. 2022 m. gegužės 28 d. įsigaliojo direktyvos taisyklių vykdymą ir modernizavimą įgyvendinantys Lietuvos Respublikos teisės aktai: LR Civilinio kodekso pakeitimo įstatymas, LR Vartotojų teisių apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymas, LR Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo pakeitimo įstatymas.

Esminiai pokyčiai, į kuriuos turėtų atkreipti dėmesį vartotojai ir prekybininkai:

 

Pirmiausia, už nesąžiningą komercinę praktiką bei vartotojų teisių pažeidimus bus mokamos padidintos baudos – net 4 proc. nuo metinės apyvartos, o nesant galimybės jos apskaičiuoti – bent 2 milijonus eurų. Dar labiau plečiamos ir vartotojų gynybos galimybės – prekybininkams užsiimant nesąžininga komercine praktika vartotojai turės teisę kreiptis į prekybininkus ir reikalauti kompensacijų, atlyginti žalą, kainų sumažinimo arba sutarties nutraukimo.

 

Visų antra, prekybininkams keliami nauji reikalavimai, susiję su rinkodaros sprendimais siekiant pritraukti daugiau klientų. Pavyzdžiui, pagal direktyvos nuostatas vartotojams turi būti pateikta informacija apie prekių, kurioms taikomos akcijos, mažiausias buvusias kainas 30 dienų laikotarpyje. Tokiu būdu siekiama išvengti nesąžiningos praktikos, kada sukuriamos dirbtinės akcijos – prieš akcijos paskelbimą prekės kainą padidinant ir tik po to pritaikant akciją. Pažymėtina, jog išimtys gali būti taikomos greitai gendančioms prekėms.

Vartotojams turi būti pateikiama informacija ir apie algoritmų pagalba jiems siūlomą personalizuotą prekę ir kainą, taip pat nurodoma, kurios prekės yra išskiriamos iš visų dėl mokamos reklamos naudojimo. Tokiu būdu vartotojai turi būti informuojami, ar jų atžvilgiu yra taikomi kokie nors specialūs įrankiai, skatinantys pirkti.

Dar vienas reikšmingas pokytis – netikrų atsiliepimų ir rekomendacijų (reviews) naudojimas elektroninėje prekyboje. Prekybininkai turi užtikrinti, kad jų svetainėje paliekami atsiliepimai būtų tikri, todėl, esant reikalui, prekybininkams gali tekti autentifikuoti atitinkamus vartotojų atsiliepimus ar rekomendacijas.

 

Trečia, vartotojų teisių apsauga nuo šiol apima ne tik vartotojų, mokančių už paslaugas piniginiais mokėjimais, bet ir asmens duomenimis, teises. Ši nuostata įtvirtinta dėl vis dažniau prekybininkų taikomos praktikos, kada vartotojams suteikiamos nemokamos prekės ir paslaugos, tačiau už jas vartotojai sumoka pateikdami savo asmens duomenis. Atitinkamai, ir tokie vartotojai turės teisę pvz. nutraukti sutartį per 14 dienų nuo jos sudarymo.

 

Direktyvoje yra ir daugiau vartotojų teises apsaugančių nuostatų, pvz. patikslintos ir įtrauktos naujos sąvokos, susijusios su el. prekyba, taip pat sugriežtinti reikalavimai pardavimams ne prekybai skirtose vietose, įvestas draudimas perpardavinėti automatinės programinės įrangos pagalba įsigytus renginių bilietus, reikalavimas vartotojams nurodyti, kad el. parduotuvėje perkama iš fizinio asmens, todėl negalima pasinaudoti atitinkamomis vartotojų teisėmis ir pan.

Direktyva taikoma bet kuriai prekiautojo ir vartotojo sudaromai sutarčiai, už kurią vartotojas sumoka arba įsipareigoja sumokėti kainą.

 

Straipsnis paruoštas JurisConsultus teisininkės Ingos Štrimaitienės. Šis teisininko komentaras laikytinas bendro pobūdžio konsultacija. Siekiant individualios teisinės konsultacijos konkrečiu atveju, kreiptis į advokatų profesinę bendriją „JurisConsultus“ el. paštu info@jurisconsultus.lt arba tel. +370 670 69004. 

*Asociatyvi iliustracija. Nuotrauka iš Freepik

Daugiau naujienų

„JurisConsultus“ sėkmingai atstovavo klientą byloje dėl avanso grąžinimo pagal preliminariąją sutartį

Atstovavome atsakovą ginče dėl 60 000 EUR avanso pagal preliminariąją sutartį grąžinimo, kuomet būsimasis nekilnojamojo turto pirkėjas nesudarė pagrindinės pirkimo – pardavimo sutarties. Tiek pirmosios, tiek apeliacinės instancijos teismai ieškinį atmetė.

SEMINARAS: „Kokia yra valdybos nauda verslui ir jo savininkams?“

Augant verslui svarstote, kada yra tinkamas laikas patikėti strateginius verslo sprendimus profesionalams.
Galvojate apie atsitraukimą nuo verslo?
Keliate klausimus ar norite pasisemti daugiau žinių, kaip tinkamai suformuoti valdybą, kuri padėtų verslui įgauti antrą kvėpavimą ir augti?
O gal jau esate kelyje tapti valdybos nariu?
Jurisconsultus ir GS Consult organizuojamame seminare pristatysime pagrindines valdybos narių funkcijas.
Aptarsime įmonių valdymo klausimus, remiantis ne tik gerąja praktika, bet ir atsižvelgiant į galimas rizikas ją valdant.
Šie mokymai skirti planuojantiems tapti valdybų nariais ar jau pradėjusiems šį karjeros kelią. Taip pat verslų savininkams ar organizacijų vadovams, kurie svarsto apie valdybos formavimą, jos tikrą poreikį ir nori sužinoti apie tai iš praktikų.
Grupėje bus ne daugiau nei 14 asmenų, tad turėsite pakankamai laiko drauge su lektoriais aptarti jums rūpimus klausimus, bei surasti tinkamus sprendimus pateiktoms situacijoms.

Mūsų partneriai

  • partner image
  • partner image
  • partner image
  • partner image
  • partner image