Vartotojas internetu įsigijęs dėl tam tikrų priežasčių jam netinkančią prekę, turi teisę, nenurodydamas priežasties, per 14 kalendorinių dienų nuo užsakytos prekės gavimo dienos, pakeisti nusipirktą prekę arba šią prekę grąžinti pardavėjui ir atgauti už ją sumokėtą kainą, nebent pardavėjas yra nurodęs ilgesnį prekių keitimo/grąžinimo terminą. Suėjus šiam terminui pardavėjas turi teisę atsisakyti pakeisti ar priimti vartotojo grąžinamą prekę.
Prieš vartotojui užsisakant prekę internetu, svarbu, kad pardavėjas aiškiai ir suprantamai informuotų vartotoją apie jo teisę atsisakyti nuotolinės sutarties bei šios teisės įgyvendinimo sąlygas, terminą bei tvarką. Pardavėjui neįvykdžius šios pareigos, vartotojas įgis teisę atsisakyti sutarties ir grąžinti internetu įsigytą prekę per 12 mėnesių nuo prekės gavimo dienos.
14 kalendorinių dienų keitimo/grąžinimo teisė nėra absoliuti. Civilinio kodekso 6.22810 straipsnis numato baigtinį negrąžinamų kokybiškų prekių sąrašą. Vartotojas, nesant pardavėjo sutikimo, neturi teisės keisti/grąžinti šių prekių:
Vartotojo grąžinama prekė privalo būti nenaudota, nesugadinta, išsaugojus vartojamąsias savybes bei nepraradusi prekinės išvaizdos, t. y. apžiūrėta tik tiek, kiek tai galima padaryti fizinėje parduotuvėje. Grąžinamai prekei neatitinkant šių reikalavimų, pardavėjas savo pasirinkimu turi teisę atsisakyti priimti grąžinamą prekę arba priimti prekę ir išskaičiuoti jos nusidėvėjimo išlaidas, jeigu tai įmanoma padaryti.
Vartotojas, su prašymu pakeisti/grąžinti įsigytą prekę kartu turi pateikti įrodymą, patvirtinantį, kad ši prekė yra įsigyta iš konkretaus pardavėjo, pvz. sąskaitą faktūrą, mokėjimo kortelės sąskaitos išrašą, kasos aparato kvitą, pirkimo-pardavimo kvitą, mokėjimo kortelės skaitytuvo čekį ir pan.
Prekių grąžinimo išlaidas privalo sumokėti pirkėjas, jeigu sutartyje nenumatyta, kad šias išlaidas apmoka pardavėjas ir apie šią sąlygą pardavėjas tinkamai informavo pirkėją prieš sudarant sutartį.
Pardavėjas, ne vėliau kaip per 14 kalendorinių dienų nuo pirkėjo pranešimo dėl prekių grąžinimo gavimo, turi grąžinti pirkėjui visas šio sumokėtas sumas, įskaitant pirkėjo apmokėtas prekių pristatymo išlaidas.
Pardavėjas gali negrąžinti pirkėjui jo sumokėtų sumų tol, kol prekės negrąžintos pardavėjui arba kol pirkėjas pateikia įrodymą, kad prekės yra išsiųstos pardavėjui, išskyrus atvejus, kai pagal sutartį pirkėjui atsisakius sutarties pareiga atsiimti prekes tenka pardavėjui.
Pardavėjas taip pat neprivalo grąžinti pirkėjui papildomų išlaidų, kurios susidarė dėl to, kad pirkėjas aiškiai pasirinko kitą (pvz. pristatymą skubos tvarka per 24 val.) negu pardavėjo pasiūlytą pigiausią įprastinį prekių pristatymo būdą.
Vartotojas turi pranešti pardavėjui apie nuotolinės sutarties atsisakymą:
Pardavėjas gali sudaryti sąlygas vartotojui interneto svetainėje elektroniniu būdu pateikti dokumentus dėl nuotolinės sutarties atsisakymo. Šiuo atveju pardavėjas privalo nedelsdamas patvirtinti patvariojoje laikmenoje pirkėjui, kad gavo jo sutarties atsisakymą.
Pareiga įrodyti, kad buvo laikytasi šių reikalavimų dėl sutarties atsisakymo, tenka vartotojui.
Šis teisininko komentaras laikytinas bendro pobūdžio konsultacija. Siekiant individualios teisinės konsultacijos konkrečiu atveju, kreiptis į advokatų profesinę bendriją „JurisConsultus“ el. paštu info@jurisconsultus.lt arba tel. +370 645 05754.
*Asociatyvi iliustracija. Nuotrauka iš Freepik
Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas (toliau – CK) numato galimybę asmenims sudaryti ne tik oficialųjį testamentą, t.y. patvirtintą notaro ar Lietuvos Respublikos konsulinio pareigūno atitinkamoje valstybėje, tačiau ir asmeninį, t.y. asmens ranka surašytą, kuriame jis išreiškia paskutinę savo valią.
Didžiojoje dalyje valstybių, įskaitant ir Lietuvą, galioja taisyklė, jog bylinėjimosi išlaidų atlyginimas paprastai remiasi principu „pralaimėjęs moka“, t. y. kai išlaidų paskirstymas nustatomas pagal bylos proceso rezultatą – laimėjimą ar pralaimėjimą. Tokiu atveju išlaidos „seka paskui įvykį“ (angl. cost follow the event). Tačiau ar šis principas yra aksioma?