Odontologijos praktikos įstatymo pakeitimai neribos odontologų veiklos vykdymo pagrindų

Seimas po ilgų svarstymų 2019 m. gruodžio 10 d. pritarė Odontologijos praktikos įstatymo (toliau – Įstatymas) pataisoms, pagal kurias nuo 2020 m. gegužės 1 d. bus keičiami odontologų ir burnos priežiūros specialistų veiklai keliami reikalavimai.

Vienu iš svarbesnių Įstatymo projekto pakeitimų buvo siūloma apriboti odontologų galimybę verstis odontologo ir burnos priežiūros specialisto veikla, nustatant, kad nuo kitų metų gegužės 1 dienos teikti odontologinės ir burnos priežiūros paslaugas odontologas ar burnos priežiūros specialistas galėtų tik asmens sveikatos priežiūros įstaigoje, su kuria jis yra susijęs darbo ar jų esmę atitinkančiais santykiais. Darbo santykiai arba jų esmę atitinkantys santykiai yra suprantami taip kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme, t. y. santykiai, kai darbas atliekamas pagal darbo sutartis, taip pat bet kokia kita veikla, vykdoma teisinių santykių, kurie iš esmės (susitarimu dėl darbo apmokėjimo sąlygų, darbo vietos ir funkcijų, darbo drausmės ir kt.) atitinka darbo sutarties sukuriamus darbdavio ir darbuotojo santykius, pagrindu.

Įstatymo projekto rengėjai nurodė, kad darbo santykių esmę atitinkantys santykiai gali susiklostyti tarp odontologo ar burnos priežiūros specialisto, kuris yra individualios įmonės savininkas ir sveikatos priežiūros įstaigos, kurios teisinė forma – individuali įmonė arba tarp odontologo ar burnos priežiūros specialisto, kuris yra mažosios bendrijos narys ir sveikatos priežiūros įstaigos, kurios teisinė forma – mažoji bendrija. Taigi, šios Įstatymo projekto nuostatos nustatė, kad individualios įmonės savininkai ir mažosios bendrijos nariai, turintys licenciją teikti odontologinės priežiūros paslaugas, ir toliau galėtų teikti odontologinės priežiūros paslaugas nesudarę darbo sutarties.

Svarstant Įstatymo pataisas Seimo kanceliarijos Teisės departamentas pateikė išvadą, kad siūlomi Įstatymo pakeitimai, nustatantys odontologams ir burnos priežiūros specialistams pareigą sudaryti darbo sutartis su sveikatos priežiūros įstaigomis, kuriose jie verčiasi odontologijos ar burnos priežiūros praktika, prieštarauja Konstitucijoje įtvirtintiems asmenų lygybės, ūkinės veiklos laisvės ir iniciatyvos bei teisinės valstybės principams. Seimo nariai Teisės departamento išvadas įvertino ir Įstatymo projektu siūlomiems pakeitimams nepritarė.

Odontologijos praktikos įstatymas numato, kad odontologas gali teikti odontologinės priežiūros paslaugas jeigu atitinka šiuos du reikalavimus. Pirma, odontologas turi išduotą galiojančią odontologijos praktikos licenciją. Antra, odontologas veiklą vykdo sveikatos priežiūros įstaigoje, turinčioje licenciją teikti odontologijos praktikos paslaugas. Kitų reikalavimų, įskaitant reikalavimą odontologui sudaryti darbo sutartį su minėta įstaiga, Įstatymas nenustato.

Taigi, odontologas gali verstis odontologo praktika sveikatos priežiūros įstaigoje ne tik darbo sutarties, bet ir kitais pagrindais. Pavyzdžiui, odontologas gali teikti odontologinės priežiūros paslaugas įregistravęs individualią veiklą. Analogiškos pozicijos yra laikomasi ir Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje. Teismas vienoje iš nagrinėtų bylų, sprendė, kad Valstybinės mokesčių inspekcijos atsisakymas įregistruoti pareiškėjos individualią odontologinės praktikos veiklą, yra nepagrįstas ir nepateisinamas jokiomis teisės normomis, todėl atitinkamai įpareigojo pareiškėjos prašymą įregistruoti individualią odontologinės praktikos veiklą išnagrinėti iš naujo (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2017 m. lapkričio 8 d. nutartis administracinėje byloje Nr. eA-1833-442/2017).

Nesudarius darbo sutarties odontologams ir burnos priežiūros specialistams nuo kitų metų gegužės 1 dienos nebus draudžiama verstis odontologo ar burnos priežiūros specialisto praktika kitais nei darbo santykių pagrindais. Pavyzdžiui, odontologas ar burnos priežiūros specialistas galės ir toliau teikti odontologinės ir burnos priežiūros paslaugas pagal individualią veiklą ir turės galimybę sudaryti bendradarbiavimo sutartis su kitomis sveikatos priežiūros įstaigomis dėl odontologinių priežiūros paslaugų teikimo šių sveikatos priežiūros įstaigų pacientams, neatsižvelgiant į tai, jog atitinkamo gydytojo odontologo ir sveikatos priežiūros įstaigos nesieja darbo teisiniai santykiai.

 

Šis teisininko komentaras laikytinas bendro pobūdžio konsultacija. Siekiant individualios teisinės konsultacijos konkrečiu atveju, kreiptis į advokatų profesinę bendriją „JurisConsultus“ el. paštu info@jurisconsultus.lt arba tel. +370 645 05754. 

Daugiau naujienų

Vilniaus, Vokietijos ir Didžiosios Britanijos patirtis – grąžino į Kauną

Programavimas, medicina ir teisė – studijos, į kurias vis dar plūsta šimtai studentų. Arba, programavimas, kurio savarankiškai išmokta dar vienuoliktoje klasėje, papildomas darbas medicinos sektoriuje studijų metu Didžiojoje Britanijoje ir tęsiama teisininkės karjera Kaune.

2021 m. elektroninės prekybos verslui atneš PVM apmokestinimo pokyčius

2017 m. gruodžio 5 d. priimta Tarybos direktyva (ES) 2017/2455 ir 2019 m. lapkričio 21 d. priimta Tarybos direktyva (ES) 2019/1995 nustato pakeitimus susijusius su nuotoline prekyba prekėmis tiek Europos Sąjungos (toliau – ES) viduje, tiek iš trečiųjų valstybių.

Mūsų partneriai

  • partner image
  • partner image
  • partner image
  • partner image
  • partner image